Svobodné umění
Je nad mé chápání, proč tu neexistují tucty svobodných a šťastných škol v rukou tisícovek učitelů. Není k tomu zapotřebí žádného génia. Nevyžaduje to žádné nadlidské schopnosti, jen člověka, který nepotřebuje říkat ostatním, jak mají žít.
(A. S. Neill)
Co to je svobodné umění a opravdový styl?
Cesta, tvorba, zapojení smyslů, meditace, bádání, objevování, radostně strávený čas s interakcí přírody a s druhými, opravdovost, prostá radost a bytí, vděčnost, svoboda, vztah, život.
Těžko se slovy popisuje 🌞
-------------
Jsem přesvědčena, že každý z nás muže být umělcem.
Cestou nás místa oslovují a my je reflektujeme, máme možnost zakusit že jsme součástí celku a při tom jedineční.
Umění "tady a teď " pohltí čas, vznikne originální dílo, příběh, nedá se přenést ani zopakovat, jde o jedinečný prožitek, údiv, absolutní radost!
Často nás umění zaskočí a napomůže odkrýt osobní potenciál a podpořit kreativitu, odplaví nepotřebné a spoji se s naši intuicí.
Jsem přesvědčená, že proces růstu a vzdělávání,má -li zůstat trvalou hodnotou nelze uskutečnit bez svobody v bezpečí a ve vztahu.
----------------
Ateliér pod širým nebem
Muže být 💙skupinové 💚individuální
🌞 pro dospělé 🌝 pro děti 3-17 let
🌍jednorázové - jednodenní
🌍semestrální - setkávání jedenkrát v týdnu
🌍víkendové
🌍týdenní - workshopy, tábory
----------------------------------------------------------------------------
🍀 Projekt Na cestě pro předškoláky a školáky
Charakteristika výuky:
Nejedná se o klasickou formu výuky, kde je téma předem dáno, téma se zpracovává na cestě.
Na závěr děti den analyzují a zaznamenávají do myšlenkových map.
Cílem není téma samotné, ale celodenní proces, který přináší nové prožitky, tvorbu, interakce i informace.
Jistotou jsou pro děti dané rituály:
1)Uvítací a závěrečné kolečko, umožní dětem prostor k sebevyjádření
a k vzájemnému poznávání, trénují si dovednost naslouchat a přijímat
pohledy kamarádů.
2) Pravidla - na jejich vytváření se samy dětí v úvodu i během roku podílejí
3) Čas a jeho rozložení, tvoří úseky na odpočinek, občerstvení, cestu i tvorbou, reflexi a nakonec odjezd za svou rodinou
4) Reflexe dne- před odjezdem děti zaznamenávají své postřehy do myšlenkových map a deníčku, tak si vytváří portfolio
5) horizontem každého semestru je společná prezentace v podobě divadla, kroniky, filmu či výstavy
Obsah:
Aktuality a ranní téma často přinášejí děti nebo přijde samo s blížící se tradicí, roční dobou nebo počasím.
V ateliéru Svobodného umění není učitel ani lektor, ale průvodce, který děti doprovází a respektuje, vytváří hranice a bezpečný prostor a je mu známý horizont cesty, přináší svou zkušenost, děti umí povzbudit a ošetřit.
Filozofie a přínos:
Vycházím z toho, že dítě je samo sobě nejlepším učitelem a je přirozeně zvídavé, děti se od sebe vzájemně inspirují. Příroda a život je atelierem, který zároveň přináší nové výzvy.
Proces působí na každého jinak, každé dítě je originálním umělcem
a zároveň se stává součástí společného díla.
Nové informace mají trvalejší charakter. Chůze a pohyb propojuje obě mozkové hemisféry, zároveň blahodarně působí na motoriku, psychiku a celkový zdravotní stav dítěte, přispívá k rozvoji jeho potenciálu a kreativity.
Smysly a intuice přirozeně spolupracují s kognitivními funkcemi. Zvyšuje se citlivost a empatie, odolnost a koncentrace.
Ekologie a udržitelný rozvoj je přirozenou součastí naší filozofie, k tvorbě využíváme výhradně přírodníny a materialy kolem nás.
Principy:
1. Vzájemná inspirace a respektování
2. Spoluúčast na tvorbě
3. Spolupráce - vztahy a přátelství
4. Pravidla a rituály
5. Cesta, pohyb, proměny, nálezy, inspirace
6. Tvorba a zemní umění ( Land Art)
7. Bádání, zaznamenávání
8. Zpětné vazby, nejsou kritikou
9. Shrnutí - deník, myšlenkové mapy
10. Plánování, hospodaření
11. Exkurze, lidé, portfolio
12. Důležité časy na odpočinek a posílení
13. Smíšený a různorodý kolektiv, sociální aspekty
14. Dary země, recyklace a udržitelnost
15. Uplatňování získaných zkušeností, sebereflexe
16. Spolupráce s rodiči a místními spolky
17. Humor, poezie, umění, kreativita
18. Cestování hromadnými prostředky do nedalekého okolí
19.Výstava a prezentace, planování a propojování, organizace, role
20.Nadstavbové programy 1x za měsíc výjezd přes noc / Necesta
21.Svobodné a bezpečné prostředí
22.Kontemplativni techniky
----------------------------------------------------------------------------
Průvodce
1)Soňa Mužíková
Více jak 30 let se pohybuji ve vzdělávání.
Ateliér SU doprovází syntézou
zážitkové - intuitivní - výtvarné - respektující - narativní - lesní - sociální pedagogiky
v mezipředmětové vzdělávání.
Žádné komentáře:
Okomentovat